De achterstevoren copywriter

OSMS-gastblog door Carin van Wijgerden

Ik had geen schrijversdroom. Ik begon gewoon op mijn privépagina op Facebook met het plaatsen van wat regeltjes tekst in 2014. Puur voor de fun. Ik had toen nog geen idee dat ik daardoor copywriter zou worden. Er werd positief gereageerd op mijn schrijfsels. Ik vond dat leuk én tegelijkertijd vreemd, want ‘ey, ik doe maar wat’. Mijn publiek en aanmoedigingen groeiden. “Doe meer met je schrijven!” riep men. Ik stuurde voor de grap een paar columns naar een uitgever. De uitgever gaf aan dat ik een boek mocht schrijven. Oei! Dat had ik niet verwacht. In de weken erna schreef ik mijn humoristische boek ‘Burgemeester, Wethouder & Ik’.

Daarna ging het snel. Ik plaatste op LinkedIn een kort, uiteraard zelf geschreven, tekstje:

Geen tijd om verhalen te schrijven?
Zo los je het op!

Taal raakt.

Taal raakt en beweegt.

En als je de juiste woorden kiest,

kun je daarmee alles zeggen.

Ik schrijf.

Kort daarop kreeg ik een e-mail: “Ik zoek een schrijver.” Ik reageerde met wat bluf: “Dat ben ik.” Het liep uit op schrijven, schrijven en nog eens schrijven. De opdrachten volgden elkaar in hoog tempo op; inclusief schrijven voor de plaatselijke kranten. Leuk, leuk, leuk! Stiekem groeide er een klein schrijversdroompje.

Het werd tijd voor visitekaartjes en een website. Ehm, die website is nog onderweg. Iets met druk, druk, druk. Vandaar de achterstevoren copywriter als titel. Ik ben erin gerold als het ware en still working at it.

Toch zijn er veel dingen niet vanzelf gegaan. Het was en is hard werken. Dus vergeet het beeld van de achteroverleunende schrijfster achter een oude Remington typemachine met een peuk in haar snuit.

Schrijftip 2 voor jou. Lees consequent je schrijfbrouwsel meerdere keren grondig door eer je publiceert @WijgerdenVan Klik om te Tweeten

Mijn schrijftips voor jou:

  • Schrijf foutloos: zoek elk woord op bij twijfel over de juiste schrijfwijze
  • Lees consequent je schrijfbrouwsel meerdere keren grondig door eer je publiceert
  • Verdiep je in kennis rondom schrijven, taal en marketing
  • Luister naar kritiek en doe er echt wat mee
  • Bewonder en analyseer wat jouw grote schrijfvoorbeelden doen
  • Word soms gek van de taal om je heen (Een teken dat je taalgevoel werkt.)
  • Weet voor wie je schrijft en duik tot op de bodem van je ‘doelgroep’-wereld

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips, maar als je echt dol op taal bent, kun je die zelf ook wel vinden. Het internet staat er vol mee. Of geef jezelf een mooi schrijvers(hand)boek cadeau. Maar vooral: blijf schrijven! (En herschrijven!)

Carin_van_Wijgerden_Copywriter

Carin van Wijgerden is copywriter. Zie haar LinkedIn-profiel en voor een persoonlijke noot: dat vindt ze te persoonlijk.

“Als ik bij de bakker een brood koop, weet ik ook niet of hij kinderen en een konijn heeft.”

Lees, like & share haar humoristische columns op: www.facebook.com/BurgermeesterWethouderEnIk

 

Heb jij iets aan de schrijftips van Carin?

  • Zoek je weleens de juiste spelling op als je twijfelt? Of houd je je daar niet mee bezig?
  • Sta jij open voor kritiek? Kun je die echt horen en er je voordeel mee doen? Heb je voorbeelden daarvan?

Deel je ervaringen hieronder en praat mee!

Facebook Comments