Hoe je potentiële lezers aan je kunt binden

Gastblog door Denise Hulst

De B van de ABC-formule:

3 manieren om je potentiële lezers aan je te Binden door te Boeien en te Betrekken.

In een eerder blog voor de Online Schrijfschool schreef ik over wat je moet (ja, echt, moet) doen als je succesvol je boek wilt verkopen: zorgen dat je potentiële lezers bij je Aanhaken. Zichtbaar worden, iets weggeven in ruil voor een e-mailadres en daarmee je e-maillijst opbouwen, dat is waar jouw succes als auteur mee begint. Dat is de A van de ABC-formule. Vandaag schrijf ik over de B: Binden, boeien en betrekken

Mensen zijn nieuwsgierig

Dan staan die potentiële lezers bij je op je e-maillijst maar wat moet je ermee? Je kunt ervan uitgaan dat de mensen die zich bij je aanmelden, nieuwsgierig zijn. Naar wat je schrijft, naar jou en naar een heleboel wat jou als auteur bezighoudt en wat je in je dagelijkse schrijversbestaan tegenkomt.
Veel auteurs die ik spreek, kunnen zich nauwelijks voorstellen dat hun fans to be, werkelijk geïnteresseerd zijn in bovenstaande zaken. Toch is het zo. ‘The making off’ films zijn over het algemeen bijna net zo goed bekeken als de films zelf. Denk aan Starwars, The Lord of the Rings, een willekeurige tearjerker en grote series zoals The Big Bang Theory.

Onzeker over je schrijftalent?
Vraag het gratis e-boek aan.

direct starten met schrijven

Hieronder tref je een aantal onderwerpen aan waar je over kunt schrijven in je blog en je nieuwsbrief. Hier kun je nog meer suggesties vinden.

Als je je boek aan het schrijven bent

  • Schrijf over het waarom van je schrijven. Vertel wat de druppel was die de emmer deed overlopen en maakte dat je de pen (of de pc) ter hand nam om daadwerkelijk aan het schrijven te gaan.
  • Schrijf over je dagroutine. Hoe zorg je ervoor dat je regelmatig schrijft? Hoe plan je dat in in je dagelijkse bezigheden? Wat moet je daarvoor organiseren?
  • Schrijf over wat jouw fans voor je betekenen. Gedij je bij het contact dat je met hen hebt? Is dat voedend? En: heb je het ook wel eens over de strekking van je verhaal?

Als je je boek gaat promoten

  • Schrijf over de totstandkoming van de definitieve cover. Welke keuzes moest je maken en waarom heb je juist hiervoor gekozen? Schrijf daar een blog over en deel deze in je nieuwsbrief.
  • Laat degenen die je boek ‘proefgelezen’ hebben in een kort interviewtje vertellen wat ze van je boek vonden. Je kunt dat interviewtje op verschillende manieren doen: een filmpje maken op je smartphone, een interview via skype of zoom. Een vragenlijst. Wil je een opsomming van een verschillende vormen waarin je iets kunt laten zien? Kijk dan even hier.
  • Zet deze filmpjes op je website en neem een link op naar de filmpjes in je nieuwsbrief.

Wist je dat de ‘making off’ van films bijna net zo goed bekeken worden als de film zelf? Mensen zijn benieuwd naar het proces. Maak hier als auteur gebruik van. Lees OSMS-gastblog @denisehulst Klik om te Tweeten

Als je je boek gaat financieren

Veel auteurs geven hun boek in eigen beheer uit. Dat kost geld. Als je de tijd hebt genomen om te investeren in de relatie met je potentiële lezers, kun je een crowdfundingactie starten. 3 redenen waarom je dat kunt doen:

  • veel van je fans vinden het leuk om je te helpen met het realiseren van je droom.
  • je bereikt daarmee een potentieel lezerspubliek dat je anders nooit zou bereiken: je boort namelijk een heel nieuw netwerk aan!
  • je kunt je boek professioneel uitgeven (goede redacteur, goede corrector, goede omslag, goede pr) waardoor je meer boeken verkoopt.

Het crowdfunden van je boek versterkt de relatie met je potentiële lezers. Ze voelen zich voor een stukje ‘eigenaar’ van je boek, waardoor ze zich ook een beetje medeverantwoordelijk zullen voelen voor de verkoopresultaten. Dat betekent dat ze, als je het hen vraagt, voor jou een echte ambassadeur kunnen zijn op het moment dat je boek daadwerkelijk verschijnt.

Gratis webinar

Wil je weten of crowdfunding ook voor jouw boek mogelijk is? Op 14 maart geef ik een gratis webinar over het crowdfunden van je boek met een crowdfundingspecialist. Hier kun je je opgeven.

Denise Hulst is auteur en ondernemer. In de afgelopen 20 jaar schreef zij als ondernemer 11 non-fictie boeken, waaronder enkele bestsellers en eversellers. Al haar titels werden uitgegeven door grote uitgeverijen. Zij is moeder van twee kinderen en hoofdkostwinner.

Sinds 1 juni 2017 is Denise Hulst fulltime zakelijk auteurscoach voor auteurs die veel boeken willen verkopen en meerdere inkomensstromen rond hun boek op gang willen brengen. Je kunt Denise volgen op Twitter of op Facebook. Meer informatie vind je via haar website.

Facebook Comments